Modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg

De spoorweginfrastructuur van de as 3 tussen Brussel en Luxemburg wordt al enkele jaren grondig gemoderniseerd. Deze werken zijn nodig om de treinen sneller te laten rijden en de reisduur tussen Brussel en Luxemburg in te korten. Zo zal dit moderniseringsproject - waarbij de referentiesnelheid verhoogd wordt tot 160 km/h - een tijdswinst van naar schatting 11 tot 20 minuten opleveren.

Naast de eerder uitgevoerde werken burgerlijke bouwkunde richt Duchêne zich momenteel op de volledige vernieuwing van de bovenleiding, de modernisering van de seininrichting en de herinrichting van de stations van Libramont en Aarlen. Ook de voorbereidende werken voor de omschakeling van 3kV naar 25 kV op de 70 km lange lijn 162 van Hatrival tot de grens van het Groothertogdom Luxemburg werden opgestart. Tegen eind 2020 moet deze vernieuwde stroomvoorziening geïnstalleerd zijn.   

Status van de werken
 
Uitgevoerde werken 
- Herelektrificeren van de as tussen Hatrival en Lavaux 
- Herelektrificeren van de as tussen Habay en Aarlen (in THV met Socogetra)
 
Werken in uitvoering 
- Herelektrificeren van de as tussen Lavaux en Habay (in THV met Socogetra)
- Werken aan het station van Libramont 
- Aanpassende en voorbereidende werken voor 25kV stroomvoorziening tussen Hatrival en de Luxemburgse grens (in THV met Socogetra)
- Herelektrificeren van de as en werken aan station van Aarlen (in THV met Socogetra)