De nieuwe kaaimuur maakt bijgevolg containeroverslag mogelijk en houdt rekening met de vereiste overslagcapaciteit voor het bedrijventerrein.
Eind juni 2021 zijn de werken gestart, begin 2023 werden ze afgerond.
Het einde van de Ford-activiteiten kwam destijds bijzonder hard aan, maar de Vlaamse overheid en de stad Genk bleven niet bij de pakken zitten. Een Masterplan moest de voormalige Ford-site omvormen tot een nieuwe trimodale bedrijvenzone met de ambitie om 2.500 nieuwe jobs te creëren.
Het project op de voormalige Ford-site bestond uit het bouwen van een kaaimuur met kaaiplateau, het bouwklaar maken van het achterliggend terrein en het renoveren van de betonkesp aan de wachthaven nabij het sluizencomplex van Genk. De binnenvaart zorgt voor een voortdurend toenemende en niet te verwaarlozen bijdrage in de strijd tegen de klimaatverandering. Waterwegen zijn namelijk uitermate geschikt voor mobiliteit- en milieuvriendelijk goederentransport.
Zo worden nu onder andere de plaatselijke ondernemers geholpen bij hun voornemen om goederen via de binnenvaart te vervoeren. De nieuwe kade kreeg een lengte van 425m, inclusief een voorziening voor containeroverslag met portaalkraan en stockage containers (61m landinwaarts).
De nieuwe kaaimuur maakt bijgevolg containeroverslag mogelijk en houdt rekening met de vereiste overslagcapaciteit voor het bedrijventerrein. Eind juni 2021 zijn de werken gestart, begin 2023 werden ze afgerond.