Station Luik-Guillemins

Over dit project

Duchêne was een actieve speler in de realisatie van dit prestigieuze station. Omwille van haar omvang en lichtintensiteit staat het station inmiddels bekend als de “Kathedraal van Guillemins”.

Als partner van de tijdelijke handelsvennootschap Luik-Guillemins die ook aannemer is van de werken m.b.t. lot 2 (de modernisering van de spoorweginfrastructuur en de ruwbouw voor een reizigersgebouw en parkeergelegenheid) was Duchêne verantwoordelijk voor de elektrificatie van de spoorweglijnen en Yvan Pâque (Eiffage Energie en Benelux) voor de signalisatie.

Het station Luik-Guillemins in cijfers:

  • De kosten: 312 miljoen euro voor het station en de parking en 125 miljoen euro voor de bijhorende spoorweginfrastructuur.
  • Een kathedraal van beton, glas en staal zo groot als een voetbalterrein.
  • Er werd 67.000 m3 beton gebruikt voor de ruwbouw.
  • De immense koepel: 32.200 m² glas en 39 bogen die op 40 m hoogte op 1 punt samenkomen.
  • De afmetingen van de overkapping van de garage: 200 m lang, 73 m breed en een oppervlakte van 29.000 m².
  • Tot slot: in de structuur van de overkapping van het station zit 10.000 ton staal (meer dan in de Eiffeltoren).
  • Projectnaam

    Gare des Guillemins
  • Locatie

    Liège
  • Bouwheer

    SNCB – TUC RAIL
  • Bouwperiode

    2001-2009
  • Architect

    Santiago Galatrava
  • Bedrijf

    Duchêne en société momentanée (DUCHÊNE-GALERE-CFE-WUST-FRANKI)